Pokladny a pokladní systémy

Často kladené otázky

 

     

 

Bude ministr financí vědět, co si kupuji nebo co obchodník prodal?

      Ne, nebude. Finanční správa dostane jen informaci o ceně celkového nákupu a výši DPH. Systém na evidenci účtenek nebude přizpůsobený tomu, aby se do něj zapisovaly prodané druhy zboží.

Co musí obsahovat účtenka pro EET ?

 

     Jde celkem o deset povinných údajů:
       1. daňové identifikační číslo poplatníka
       2. označení prodejny
       3. označení pokladny
       4. pořadové číslo účtenky
       5. datum a čas vystavení účtenky
       6. celková částka tržby
       7. bezpečnostní kód podnikatele
       8. podpisový kód podnikatele
       9. režim evidence - běžný/zjednodušený
      10. fiskální identifikační kód (FIK) - potvrzení, že účtenka byla evidována u finanční správy. Pokud se internetové spojení nezdaří, FIK na účtence bude nahrazen PKP (podpisový kód poplatníka).

 

Co vše je v EET zahrnuté?

     Jakýkoliv prodej za hotové nebo při platbě kartou, vouchery, stravenky, poukázky, elektronické peněženky...

Hrozí zákazníkům nějaká sankce za nepřevzetí účtenky?

      Nehrozí, mohou ji klidně nechat ležet na pultu. Obchodník ji ale musí vytisknout i bez požádání a musí zákazníkovi dát možnost účtenku převzít. Je i možnost jí poslat mailem nebo prostřednictvím SMS.

Na co bude účtenka zákazníkovi?

      Je to forma kontroly obchodníka. Když si budou účtenky zákazníci brát, je méně pravděpodobné, že tržby nepřizná. Zákazníci si to totiž mohou podle účtenky ověřit – stačí zadat kód FIK (fiskální identifikační kód) z účtenky do formuláře na webu finanční správy. Mohou pak hlásit nepoctivé obchodníky. V budoucnu by také mohly účtenky sloužit jako losy pro účtenkovou loterii.

Je daňová úleva 5000,-Kč odpovídající nákladům?

      Ano, čistě teoreticky v nejkrajnějším řešení. Ale pouze pro uživatele, kteří účtenku budou tisknout pouze párkrát za měsíc a nechtějí přidat další užitnou hodnotu. Když chtějí pouze splnit zákonnou povinnost, pak se budou pohybovat mezi pěti až deseti tisíci. Jakmile však budou mít pokladnu v denní permanenci, nezbývá, než investovat do masivnějšího řešení, které navíc přinese další výhody. Například robustní pokladna se skladovým hospodářstvím, kdy se volbou výkonného hardwaru chci vyhnout servisním opravám, pak se pohybuji v řádu desítek tisíc.

Spustí se účtenková loterie?

      S účtenkovou loterií se v budoucnu počítá, její podoba ani start zatím nejsou dané. Měla by motivovat zákazníky vyžadovat účtenky a sbírat je.

Mohou podnikatelé podvádět? (Například budou-li tisknout účtenky se smyšlenými FIK kódy).

      Když na to při kontrole přijde inspektor nebo si toho všimne zákazník a nahlásí to, čeká obchodníka pokuta a v krajním případě zavření provozovny. Zákazník si podle kódu FIK účtenku může ověřit na webu EET, zda je nebo není evidovaná a evidovanou sumu za nákup.

Co se stane, když vypadne internet?

     Účtenka se vytiskne bez FIKu, bude mít PKP (podpisový kód poplatníka). Podnikatel pak musí do 48 hodin tuto částku hromadně sečtenou zaslat na finanční správu.

Jak se řeší storno?

      Je nutno zaslat na finanční správu stejnou částku, ale zápornou.

 

V případě, že budete potřebovat znát další informace o EET, zašlete nám dotazy na email codeware@codeware.cz a my je poté zapracujeme na tuto stránku.

 



© Codeware s.r.o, Jaromírova 37, 120 00 Praha 2, tel. +420-222 562 444, codeware@codeware.cz Všechna práva vyhrazena, publikování článků a obrázků bez souhlasu Codeware s.r.o. zakázáno!