Pokladny a pokladní systémy

Elektronická evidence tržeb (EET)

Co je EET

Elektronickou evidenci tržeb upravuje zákon č. 112/2016 s platností od 13. dubna 2016. Jedná se o systém online evidence tržeb placených v hotovosti nebo kartou. Zjednodušeně se jedná o mechanizmus kdy pokladna spolu s vydáním dokladu odešle informace o transakci bezpečným kanálem na server finanční správy, který přidělí transakci unikátní kód (FIK), který pokladna vytiskne na účtenku. Systém počítá i s možnými výpadky spojení a možností opožděného odeslání dat až bude pokladna znovu online.

Koho se EET týká

Systém EET bude nasazován ve vlnách. Obecně se týká všech právnických osob s podnikatelskou činností a podnikajících fyzických osob majících daňovou povinnost v České republice.

  • 1. listopadu začíná pilotní provoz, podnikatelé jíž mohou posílat na finanční správu první účtenky a dostanou zpět fiskální identifikační kód (FIK)
  • 1. vlna - osoby poskytující stravovací a ubytovací služby od 1.12. 2016
  • 2. vlna - osoby podnikající v maloobchodě a velkoobchodě od 1.3.2017
  • 3. vlna - všichni ostatní kromě 4. vlny 1.3.2018
  • 4. vlna - vybraná řemesla (kominík, kadeřnice...) 1.6.2018

Výjimky existují ze zákona - státní instituce včetně obcí, banky, pojišťovny, leasingové společnosti. Dále mají výjimku tyto typy prodejů: nahodilé příjmy jako sezónní přebytky za zahrádky, plesy organizací, které to nemají jako hlavní předmět podnikání (dobrovolní hasiči), městské hromadné dopravy, veřejné záchodky, kurýři pracující s dobírkou, kteří zasílají peníze eshopům převodem, ale i prodejci Nového prostoru.

Co si musí podnikatel pořídit pro EET

Kromě funkčního připojení na internet je důležitá pokladna, která podporuje odesílání i přijímání informací v rámci EET. Protože funkcionalita EET je poměrně složitá softwarová záležitost, je správným řešením počítačová pokladna a to buď formou tabletu s bezdrátovou tiskárnou účtenek a nebo počítačová pokladna což je plnohodnotný počítač s dotykovou obrazovkou. Podmínkou obou řešení je pak pokladní software s podporou EET.

Pokladna při zpracování účtenky čeká dvě sekundy na informace z finančního úřadu. Pokud informace nedostane nebo tyto informace nestihne díky málo výkonnému hardware zpracovat, pak musí na účtenku vytisknout provizorní, náhradní kód. Proto doporučujeme zohlednit výkon pokladny/její rychlost, aby se nestalo, že se zbytečně bude vydávat s náhradními kódy, což se nebude líbit na finančním úřadě. Čím vyšší výkon pokladny, tím lépe.

Když už je nutné pořizovat nové zařízení kvůli EET, je dobré zvážit, zda by neměla být zákonná povinnost spojena s něčím, co firmě přinese další výhody. Když tedy zřizuji tiskárnu na EET účtenky, zvolím raději masivní pokladnu, která něco vydrží? Přidám i přehled skladu, zjednodušení inventury nebo věrnostní karty pro zákazníky?

Zajištění autentizačních údajů pro EET

Aby mi moje pokladna tiskla účtenky se správným kódem, musím mít od finanční správy autentizační údaje. Buď je získám prostřednictvím datové schránky z domova, nebo na finančním úřadě. Nově už na jakémkoliv finančním úřadě, nikoliv pouze na mém územně příslušném, dostanu obálku, která bude obsahovat unikátní informaci, kterou zadám do pokladny. Pokladna pak tuto informaci zapracuje do účtenky.

Časová náročnost na zajištění potřebných věcí

Při pořízení pokladny je potřeba do ní zavést položky a ceny, zaškolit personál. To vše není v řádu hodin, ale v řádu dní. Chvíli také zabere propojení kasy s finanční správou. K tomu je ale nutné započítat to, že pokud nezvolíte zařízení, které je skladem v České Republice, můžete čekat na dodání i čtyři až šest týdnů. Proto je nejzazší termín na zařizování všeho potřebného ZÁŘÍ 2016 - alespoň pro první vlnu podnikatelů.

Další zdroje informací

Zákon ke stažení v PDF zde: http://www.e-trzby.cz/assets/cs/prilohy/sb0043-2016%2812%29.pdf

Web státní správy: www.e-trzby.cz



© Codeware s.r.o, Jaromírova 37, 120 00 Praha 2, tel. +420-222 562 444, codeware@codeware.cz Všechna práva vyhrazena, publikování článků a obrázků bez souhlasu Codeware s.r.o. zakázáno!